Alla inlägg den 30 januari 2014

Av smilodon - 30 januari 2014 19:15

Jag får erkänna att jag har "svårt" att som krönikören se en kvinnlig version av Leif Mannerström, av någon oklar anledning skulle det inte riktigt fungera. Men jag undrar däremot vilken poäng skribenten har med att hon själv har känt sig mer eller mindre tvingad att leverera ett leende precis hela tiden och hur detta tydligen har tyngt hen. Ett leende är väl trevligare på alla sätt och vis? Hur uppfattar hon själv en kvinna, låt oss säga som hon precis har träffat och ska inleda ett samtal med på te.x firmafesten eller dylikt och kvinnan inte en enda gång ger ifrån sig ett leende? Jag säger inte att jag skriver det rätta svaret, men jag tror i alla fall skribenten också skulle fundera över vad det är som är fel. 


Och har vi inte alla ideal som likt ok på oxen tynger ned oss varje dag? Jag blev också tillfrågad på skolfotograferingarna att fyra av ett léende, vilket jag gjorde ibland om man var på humör. Så när jag blir anställd som krönikör ska jag omedelbart författa ihop en krönika om hur jag av samhället blir påtvingad att uppvisa en glad, trevlig yta medan jag egentligen är som svart tjära under huden. Eller varför inte det idealet att män i motsats till sina kvinnliga kollegor i TV alltid ska framstå som den skojfriska, lite okloke, roliga parten? Eller för den delen, varför har män rollen att de ska vara stadiga som klippor att luta sig emot när det stormar, gärna ha tvättbrädsmage och stora muskler samtidigt som han numera dessutom ska vara mysig och trevlig? Alla har vi väl våndats lite över Ernst Krichsteiger? Eller för den delen, motsatsen gestaltad av Per Morberg? Vi ska ju gärna framstå som lite spännande farliga också till råga på allt. 


Så, med detta försök till lite ironisk betraktelse över vad Expressens skribent valde att skriva om och tolka det som, så kan man se det här från olika synvinklar lite beroende på vad man i bakgrunden väljer att basera det på. Och härmed undertecknad, kommer inte bli förvånad över att det blir en kvinnlig vinnare i årets Mästerkockarna. Igen! Och jag tror mig veta vilka två av de kvinnliga deltagarna som domarna har som favoriter... 




http://www.expressen.se/noje/maria-brander-tur-for-dem-att-de-ar-man/









 

Ovido - Quiz & Flashcards