Direktlänk till inlägg 6 februari 2014

Sveriges kvinnliga mästerkock

Av smilodon - 6 februari 2014 22:00

Det här är mest tänkt som ett inlägg för att se om jag kommer att ha rätt när Sveriges nya mästerkock har utsetts. Vi kan förmodligen ganska säkert redan nu säga att det blir en kvinna (därav min nya mer korrekta titel med kvinnlig mästerkock), och männen har hittills plockats bort en efter en. Frågan är om kvinnorna håller så vansinnigt mycket bättre klass egentligen? I kvällens avsnitt reagerade jag på det som Ala serverade. Uppgiften bestod i att göra något nytt med en falukorv, en rätt som visar att man tänker utanför boxen. På tänka utanför boxen kan jag hålla med om att Ala halvlyckades, men ingen av domarna är speciellt upphetsade över rätten vad gäller smak, utseende eller- att hon använde väldigt lite falukorv. Som alltså var uppgiften! Hon brydde sig inte heller om huvudingrediensen under en stor del av den timme deltagarna hade fått till sitt förfogande.

Då, med det i bakhuvudet, tycker jag att det var fel man som fick lämna tävlingen. Jag tycker inte Ala skulle ha klarat sig igenom utan att någon av domarna åtminstone hade sagt något om den rätt som hon serverade. Och här återkommer min misstanke om att det är Ala som redan är förutsedd att vinna alltsammans. För hon har "det" som jag tycker att de andra kvinnliga vinnarna har haft. Antingen blir det Ala, eller Lovisa! 


Vad tror ni? Och när tror ni vi får läsa i vilken tidning som helst om hur trött skribenten är att det bara är kvinnor som kammar hem segern i Sveriges kvinnliga mästerkock? 




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av smilodon - 19 november 2017 22:46


I och med att internationella mansdagen infaller på samma dag som internationella toalettdagen, väljer i alla fall svt att uppmärksamma toalettens dag, som förstås är betydligt viktigare! Jag har inte sett en enda antydan om att något media nämnt den...

Av smilodon - 8 oktober 2016 11:06

Det här var en ganska läsvärd krönika om ett ämne som man ibland kommer på sig själv med att fundera över, som man kortfattat kan banta ned till: varför bråkar tjejer så ofta med varandra? Det finns otaliga exempel på detta från jobbet. Man får ständ...

Av smilodon - 21 september 2016 21:43

Ja, vad ska man säga egentligen? Låt vara om lärarinnan med de fina tankarna om att lära de unga pojkarna mer om mens och vilken funktion den uppfyller, men att uppmuntra killarna till att ta med bindor och tamponger att förvara i sina skåp för att s...

Av smilodon - 4 september 2016 22:23

Helgen är snart över och det gick snabbt som vanligt, från lyckan man känner när man kommer hem på fredagskvällen och har två dagar ledigt från kneget till den lilla gnagande ångesten man kan känna inför en ny arbetsvecka. Förhoppningsvis kommer allt...

Av smilodon - 3 september 2016 15:28

Ja, varför inte servera lite lagom dos manshat innan lördagsölen intas torde Aftonslaskan tänka och publicerar nu en anledning till detta enerverande skrevande som tydligen inte alltid är ett försök från oss män att hävda makt och ta plats. Det kan k...

Ovido - Quiz & Flashcards