Alla inlägg den 20 februari 2013

Av smilodon - 20 februari 2013 21:28

Jag måste säga att jag stannade upp i läsningen av Eva Franchells text, som annars var intressant och som i alla fall för min del sa lite om vad som var grejen med Lars Adaktusson "komma ur garderoben som kristdemokrat", men så kom följande mening: Kvinnor dör i Europa. Det gör dem och det är beklagligt och det är alltid beklagligt med människor som dör. Men. Dör "bara" kvinnor i Europa? Jag tror jag vet vad som menas bakom den här meningen, att kvinnor blir dödade just av den anledningen att de är kvinnor, vilket inte är något annat än att beklaga och skaka på huvudet och undra varför det föreligger så. Men då borde Eva ha skrivit vad hon menade med det för intrycket nu blir att hon på allvar menar att det är bara kvinnor som dör i Europa!

 

Har Eva Franchell helt förträngt alla män som dödas i krig och oroshärdar? Pojkar utnyttjas också i trafficking, som barnsoldater och faktiskt, tyvärr, men män och pojkar dör också i sjukdomar och smittor. 

 

Så jag kan helt enkelt inte förstå varför man bara väljer att skriva att det är kvinnor som dör i Europa. Varför inte "människor dör i Europa" eller " Både kvinnor och män dör i Europa"?

 

 

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article16278004.ab





 

Av smilodon - 20 februari 2013 00:49

Nu har amerikanska forskare kommit på att det är en specifik protein i hjärnan som är förklaringen till hur det kommer sig att flickor lär sig och tar till sig språk snabbare än pojkar. Nu väntar jag med spänning på när killar ska få tillgång till en specialtillverkad medicin som kan injiceras på ett tidigt stadium så att även vi får det här försprånget så tidigt som möjligt. 


Eller mer realistiskt- att man så tidigt som möjligt ger pojkarna samma chans att komma ikapp och att man ser till att pojkarna börjar läsa tidigt och att uttrycka sig verbalt. 




http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/protein-ger-flickor-sprakligt-overtag






 

Ovido - Quiz & Flashcards